Temperatuurmeter wijst niet goed aan

Mijn temperatuurmeter van mijn TR6 wijst niet goed aan. Het volgende is gebeurd. Ik heb mijn oude temp.meter (uit een Spit) vervangen door een gereviseerde TR6 meter (Willems). Inmiddels (helaas) de oude meter verkocht. Die nieuwe meter komt nauwelijks los en blijft bij “C” steken. Ik heb hem omgeruild, maar de 2e meter doet precies hetzelfde. Ondertussen had ik wel mijn radiator laten repareren (en is mijn koelsysteem leeg geweest). Uiteraard alles gevuld en goed ontlucht. Thermostaat werkt prima, ook al mee gereden, geen (koelings)problemen. Maar de temp.meter blijft bij “C” staan! Nu het probleem: Bij contact aan (en bij warme motor) wijst de temp.meter normaal aan (ongeveer in het midden). Maar bij draaiende (en warme) motor loopt hij terug naar “C”. Inmiddels heb ik de spanningsstabilisator vernieuwd en ook de temp. zender op het thermostaathuis. Ook even een aparte draad gelegd van temp.zender naar temp. meter. Niets helpt. Meten is weten: • Spanningsstabilisator geeft 10V, zowel bij alleen contact aan als ook bij draaiende motor (= juist) • Temp.zender spanning is ongeveer 5-6 V, zowel bij alleen contact aan als ook bij draaiende motor (lijkt me juist) • Bij de draad van de temp.zender aan massa, slaat de temp. meter vol uit (= juist). Nu weet is het niet meer. Ik wil toch wel graag de temperatuur in de gaten houden. Wie weet raad? Gerard Schouten

Beste Clemens,

Ik heb tegelijkertijd 2 dingen gedaan: mijn temp.meter vervangen en mijn radiator laten repareren(solderen).

Ik heb de oorzaak van het weinig aanwijzen van de nieuwe temp.meter bij de meter zelf gezocht. Met telefonische hulp van Willems uit Venray (die de meter heeft geleverd) heb ik alles doorgemeten en de meter getest (aansluiten op 12V). Electrisch gezien was alles goed en de meter sloeg bij testen vol uit.

Toch maar naar de thermostaat gekeken, want de kachel werd niet warm. Natuurlijk is mijn radiator van binnen ook helemaal schoongespoeld en koelt als de beste. Ik heb mijn thermostaat van 74 gr vervangen door een van 82gr. Resultaat: temp. meter slaat nu bijna tot de helft uit en de kachel wordt warm.

Conclusie: mijn radiator koelde te goed en de motor werd niet warm genoeg (en dat gaf de meter idd goed aan).

Conclusie 2: verander nooit 2 dingen tegelijk, want dan weet je niet waar je de oorzaak van een mankement moet zoeken.

Met dank aan de firma Willems voor het omruilen van een meter en de telefonische hulp.

 

Gerard

New site is solid. A debt of

New site is solid. A debt of gratitude is in order for the considerable exertion. thip jomtien

I truly welcome the sort of

I truly welcome the sort of points you post here. A debt of gratitude is in order for sharing us an incredible data that is really useful. Great day! PACE Healthcare

temperateur

Hallo Gerard.

ik las dat je de radiator hebt laten repareren is er een nieuw koelblok in gekomen.
want die heeft dan weer zijn optimale koeling.
als de motor stationair draait dan loopt de temp wel goed op maar als je gaat rijden dan zakt hij door de rij wind .
je zou de thermostaat eens kunnen testen in de waterkoker en kijken wanner deze open gaat .
er staat een getal op deze thermostaat je moet wel een temperatuur meter hebben. hij kan ook te vroeg open gaan
ik weet niet of er een zomer of winter thermostaat is voor de tr6 .
zoals ik het lees zijn de waarde goed die je gemeten hebt .
dus ik zou het in de thermostaat zoeken.
je kan ook controleren of de kachel heet of lauw wordt als de kachel wel goed heet wordt dan licht het aan de elektra is de kachel lauw dan is het de thermosstaat .
waar je ook nog naar kan kijken is de weerstand van de zender .
kan te hoog zijn ik weet niet of er een andere in is gekomen.

gr Clemens