verlaagde zit bestuurdersstoel

Goedemorgen,

Ik ben sinds een aantal uren een nieuw lid van dit forum. Ik heb me aangemeld omdat ik overweeg op korte termijn een Triumph TR6 aan te schaffen. Geen zwaar project, maar ook geen volledig gerestaureerde auto. Er moet wel wat te klussen overblijven.
Het enige dat me tot dusver tegenhoudt is de zitpositie. Ik ben ca. 1.90m lang en dan zit ik voor mijn gevoel net niet lekker. Een handelaar in klassiekers in mijn regio (Twente) adviseerde me om naast een kleiner stuur en wat aanpassingen aan het stoelframe, de bodem op de plek van de bestuurdersstoel enkele cm. te verlagen. Dit zou een eenvoudig karwei zijn: gewoon een stuk uit de bodem zagen, daar 3-4 cm hoge rand staal aan lassen en het geheel terugplaatsen. Het werd volgens hem wel vaker met succes gedaan. Is deze aanpassing jullie ook bekend?
Op het TR-forum las ik dat de montage van Mazda MX-5 stoelen ook zou zorgen voor een lagere zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Lagere zit

Je raadgever heeft natuurlijk helemaal gelijk met de oplossing die hij je voorhoudt. Maar, ik kan me je aarzeling voorstellen; zo makkelijk zet je niet de zaag in de bodem van je auto. Dus, laten we het over een alternatief hebben. Wanneer je je stoel op de achterste stand in de slede hebt geschoven, komt de achterkant van je stoel nog niet tegen de wand daarachter aan. Je kunt opmeten hoeveel centimeter de stoel nog achteruit zou gaan wanneer je de sledes van de stoel losschroeft van de bodem. Zoveel centimeter zou je dus opnieuw gaten in de bodem kunnen boren om de sledes met bouten door die nieuwe gaten aan de bodem vast te maken. Als je dan tegen de onderkant van de bodem grote 'carrosserie-ringen' aanbrengt voordat he daar de moeren op de bouten draait, heb je daarmee een versteviging van de montage aan de bodem bereikt.

Wanneer je deze benadering in overweging neemt, kan je ook kijken hoe 'dik' de sledes eigenlijk zijn. Je kunt immers bekijken hoe je de stoel -zonder sledes- rechtstreeks op de bodem van de auto kunt zetten. Ik realiseer me dat je dit alleen kunt overwegen wanneer je (eigenlijk) de enige bent die ooit met de auto zal rijden. Als je wederhelft ook achter het stuur wil en als die een meter zestig is, wordt dit alternatief natuurlijk zo afgeserveerd. Maar, zoals gezegd, ben je de enige berijder, kan je overwegen om dit beetje winst (ook) te boeken.

Factor nr1 is natuurlijk dat je je lange benen en armen meer gestrekt kwijt kunt door je rugleuning naar achteren te brengen. In de eerste Spitfire's zaten kuipstoeltjes met een vaste rug. Als je wilde kon je die gewoon rechtstreeks met de bodem op de vloer schroeven. Als je op de site www.corsaspyder.com kijkt zie je van die kuipjes die zijn in hun assortiment hebben. Wanneer je daar een vrij hard zitkussen in legt en een dun rugkussen aanbrengt, kan je het uiterste uit de ruimte halen.

Graag lezen we welke oplossing je kiest; er zijn meer lange mensen.

Lagere zit TR 6

 Bedankt Fournier voor je reactie.

Ik ben nog zoekende naar een geschikte TR 6, een aantal bekeken waaronder in Duitsland ( woon vlak bij de grens), maar daar zijn oldtimers zeker niet goedkoper (maar veelal wel in betere staat) dan in Nederland. 

Het feit dat de bstuurderstoel in de achterste stand nog wel wat verder naar achter kan wanneer de sledes verplaatst worden is me niet opgevallen. Zal er bij een volgende bzichtiging eens op letten. Lijkt me ook een aanpassing die relatief gemakkelijk door te voeren is. 

Het valt me in mijn zoektocht overigens op dat ik in een MG B ( of mag ik over deze auto niet praten op een Triumph-forum :-) ) zeker niet slechter zit dan een TR 6, terwijl ik een TR 6 toch een grotere, stoerdere auto is en ik een MG B niet vind passen bij lange mensen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik hou julie op de hoogte van mijn zoektocht en de aanpassingen om goe te kunnen zitten.

 Hoi, De Triuph TR6 heeft

 Hoi,

De Triuph TR6 heeft inderdaad wat beperkingen voor lange mensen, maar dit is goed op te lossen. Vaak wordt een deel uit het linker achter binnenspatbord geslepen, waardoor er voldoende ruimte ontstaat zodat de stoel verder naar achter geplaatst kan worden. Zie voorbeeld: http://www.pietmozes.com/oud/2999_NL.html

Natuurlijk levert een klein stuur ook wat op, maar dat stuurt weer zwaarder. Welke stoel je wilt, maar weer uit voor het zitcomfort. De TR6 is door de jaren heen met veel verschillende stoelen geleverd (verstelbaar, niet verstelbaar en met of zonder hoofdsteun). MX-5 stelen kunnen pas gemaakt worden, maar ook levert o.a. Moss vervangende stoelen met modern comfort.

Bij jou in de buurt (Enschede) zit Fiete van der Grinten. Deze man heeft jaren ervaring met restauratie en aanpassen van TR-en. Zeker een bezoekje waard.

Wat TR6-en betreft is er veel aanbod, dus neem je tijd. Bepaal je budget en maak een keus tussen de Pi versie en een caburatie versie en ga dan rustig op zoek. Binnen het netwerk van de CTH en TR club is een goed netwerk aanwezig en vaak weten leden wagen te koop die een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Voor een goed beeld kan ik je het boek "de originele TR4,5 en 6" aanbevelen. Mooi leeswerk met alle details voor onder de kerstboom of tussen de oliebollen.

Een MG-B is een heel andere wagen. Wellicht in basis een betere zit voor lange mensen (kan ik niet beoordelen), maar kwa rijd eigenschappen en motorisering echt een ander verhaal. Uiteindelijk blijft het natuurlijk gewoon een keus van de liefhebber. 

 Hallo Jaza, Dank voor je

 Hallo Jaza,

Dank voor je adviezen. Bij Fiete van der Grinten was ik natuurlijk al geweest, heb me nu ook opgegeven voor een sleutelcursus, hopelijk gaat die door met voldoende inschrijvingen.

En inderdaad kijk ik rustig rond, heb twee auto's voor mijn dagelijkse vervoer ter beschikking, en het heeft dus geen haast.

In deze kerstvakantie combineer ik bezoekje aan vrienden in Groningen met een bezoekje aan een bedrijf in Leek dat vele oldtimers in de verkoop heeft. De naam van het bedrijf is me nu even ontschoten.

De tip met betrekking tot het wegslijpen van een een deel van het linker achterspatbord lijkt me beter te realiseren dan een verlaagde zit creeëren door de bodem deels te verlagen. Blijft wel het probleem denk ik dat ik met mijn hoofd boven de voorruit uitsteek. Dat valt mischien beter op te lossen met een verlaagde zit.

Ten slotte, heb je de naam van de auteur van het boek dat je adviseert, dat zoekt wat makkelijker.

 

Boek

 Hoi,

Het boek is geschreven door Bill Piggott (ISBN 9038907702). Verkrijgbaar in de clubshop van de TRclub, marktplaats, etc. Verder kan ik je het boekje "The essential buyers guide Triumph TR6" (ISBN 1845840267) sterk aanbevelen. Voor euro 15 erg veel leesplezier en wijze raad voor een eventuele aanschaf.

Wat Leek betreft: kijken kan altijd...

 Hallo Jaza, Je laatste

 Hallo Jaza,

Je laatste opmerking mbt. Leek is vast cynisch bedoeld? Alleen kijken en niet kopen in Leek?

 Beste

 Beste Triumph-liefhebbers,

Zoals boven te lezen valt heb ik nog wat twijfels over de aanschaf van een TR-6 in verband met mijn lengte (1.90). Diverse handelaren bezweren dat met enkele aanpassingen (dunner zitgedeelte stoel, stoelsledes iets naar achteren, zelfs verlagan van de bodem waar bestuudestoel zich bevindt!!) ook met mijn lengte heel goed te zitten valt in een TR-6. Een erkend restaurateur als Fiete van der Grinten in Enschede kan ik niet meer vragen, want die is met zijn bedrijf gestopt.

Om de twijfels definitief weg te nemen mijn volgende vraag. Bij welk lid die een aan langere lichaamslengtes aangepaste TR-6 bezit kan ik komen 'proefzitten'? Liefst in Twente of omgeving, maar verder weg is geen probleem.

Ik hoop dat het past, alvast bedankt!!

 

 

 

 

 

 

 

verlaagde zit TR

^Heb met belangstelling uw posts gelezen over de zoektocht naar een aangepaste zitmogelijkheid voor lange bestuurders van een TR6.

Ik heb mijn oog ook laten vallen op een TR6 en vastgesteld dat zit niet comfortabel voor iemand van 2,05 mtr.

Was benieuwd of uw zoektocht is geslaagd en voor welke oplossing u heeft gekozen?

met vriendelijke groet

Guus