toegelaten aanhangergewicht

Toegelaten aanhangergewicht (geremd)
nieuwe RDW service

Rijdend door de Pyreneeën komt toch het plagerige gevoel naar boven dat je zoveel liever met je cabrio-tje daar rondgereden had, in plaats van in je degelijke gezinsauto. Maar ja, je gaat nu eenmaal op vakantie met de caravan en, je kunt niet álles hebben.
Toch blijft het knagen.
Een camper kopen en het sportwagentje op een trailertje erachteraan, dat is budgettair toch wel een hele stap verder. Of, op pad gaan met een oprijwagen en de caravan erachter; ze zien je aankomen! Derde mogelijkheid; een cabrio als trekauto.
Dan kom je natuurlijk wel in de ‘zwaardere’ klasse terecht.

Het oog viel op een Triumph Stag. Er staan er genoeg te koop, dus advertenties kijken. Meestal levert dat ook wel een kenteken op en de RDW is zo vriendelijk ons een inkijkje te gunnen in haar kentekenregister. Dus, telkens de website www.rdw.nl op en bij ‘voertuiggegevens online raadplegen’ het kenteken invullen en bij ‘Eigenschappen’ zie je dan onder ‘Aanhangwagen’ staan: 0 kg, of, Niet geregistreerd.
Heel teleurstellend! Je vraagt je af?
Op nieuwe kentekenbewijzen staat vermeld wat de auto geremd en ongeremd mag trekken; op oude kentekenbewijzen staat dat niet.

Een speurtocht in de regelgeving geeft uitkomst:
‘Bij het trekken van een aanhanger/caravan boven de 750 kg. is een vermelding op het Voertuigbewijs/kentekenbewijs deel I nodig. Staat er nog geen vermelding op het kentekenbewijs, dan stuurt u het volgende naar de RDW:
- het complete originele kentekenbewijs (heeft u een kentekenbewijs dat is afgegeven ná 1 juni 2004, dan is het opsturen van alleen het Voertuigbewijs voldoende)
- een begeleidende brief waarin u vraagt om het trekvermogen op uw kenteken te vermelden (het is hierbij niet nodig om de gegevens van de trekhaak te vermelden).
De afdeling VRD beoordeelt of de wijziging kan plaatsvinden of dat het voertuig misschien eerst gekeurd moet worden’.
Wanneer de wijziging zonder keuring kan plaatsvinden en er verder geen aanvullende gegevens nodig zijn, zoals een verklaring van de importeur, dan krijg je het kentekenbewijs na gemiddeld 5 werkdagen thuis gestuurd. Hierop kan je zien wat je auto maximaal mag trekken.
Bij het ontbreken van de trekgewichten op het kenteken en/of het register mag je met het voertuig geen aanhangwagen trekken.

Maar, voordat je zo’n auto koopt, wil je wel weten waar je aan toe bent. Dus maar eens ‘intern’ navraag bij de RDW gedaan. Een vriendelijke meneer antwoordt me:
"De normale procedure voor het wijzigen van het aanhangwagengewicht is het vragen van een verklaring van de fabrikant of het gewenste gewicht technisch kan.
Het probleem dat zich bij veel Engelse auto’s voordoet, is dat de fabrikant/importeur niet meer bestaat.
Hoe dan wél, is daardoor lastig. Misschien een verzoek richten aan RDW-Veendam voor het bijstellen van het aanhangergewicht in het register en op het kenteken.
Zo’n verzoek zal vermoedelijk worden geweigerd, omdat de bewijslast niet spoort met de normale administratieve procedure. Maar dit is een formele beslissing, waartegen je vervolgens in beroep kunt gaan bij de Directeur RDW. Het verzoek komt dan bij de juridische afdeling (JBZ) terecht, waar de kern zal zijn: "heeft verzoeker voldoende aannemelijk gemaakt dat er bij deze Triumph een aanhangergewicht hoort of heeft gehoord".
Dit is een weg die mogelijk is, en ... met onzekere uitkomst.

Ondertussen had ik van alles en nog wat gelezen over Stag’s en neigde ik mijn belangstelling te verleggen naar een auto met een Rover V8. De TR8 dus. Ik vond een verkoper bereid het kenteken voor aanvulling met het trekgewicht in Veendam voor te leggen. Maar, zonder het gewenste resultaat.
Correspondentie daarover leverde op dat: ‘Bij uw voertuig is sprake van kentekenafgifte aan de hand van een basis-typegoedkeuring. Dat wil zeggen dat voor de toelating en registratie in Nederland is verwezen naar een Triumph-typegoedkeuring waar de auto op hoofdlijnen mee overeenkomt. Op detailniveau is er enige afwijking ten opzichte van de gegevens in de typegoedkeuring. Om die reden wordt een eventueel in de typegoedkeuring vermeld maximum aanhangwagengewicht in beginsel niet overgenomen op het kentekenbewijs’.
Het is duidelijk; de TR7 is indertijd officieel aangeboden voor typegoedkeuring in Nederland, de TR8 niet. Af fabriek werd voor de TR7 een trekgewicht aangegeven van 765 kg. Allicht vond de importeur het niet interessant genoeg om dit aspect mee te nemen in de typegoedkeuring, indertijd.
Voor de TR8, die terugvalt op de ‘basis-typekeuring’ van de TR7, blijft het dus: 0 kg.
Bij zoveel tegenslag komt enige verbetenheid boven. Dus, de afdeling persvoorlichting de kwestie maar eens voorgelegd.
Voortgezette communicatie met de RDW levert een 'steekproef' op aan de hand van een aantal kentekens die ik van ‘marktplaats’ had geplukt.
“Het opzoeken van de trekgewichten van klassieke voertuigen kost veel tijd omdat er diep in de archieven moet worden gezocht naar de typegoedkeuring. Bij de steekproeven viel te constateren dat van een deel van de kentekens het trekgewicht te achterhalen is.
Naar aanleiding van uw vraag is er contact gelegd met onze klantenservice, zodat zij in de toekomst vragen over trekgewicht voor klassieke voertuigen afdoende af kunnen handelen”. 
Blijkt, bij deze steekproef dat de Stag 1270 kg aan de haak mag hebben.

Wanneer je het kenteken van je wagen of van een wagen die je wilt kopen opgeeft bij de RDW klantenservice, gaan ze voor je na of de typekeuring van indertijd een toegelaten aanhangergewicht vermeldt wat toepasselijk is.
Indien er geen trekgewicht bekend is, kan de RDW in eerste instantie het kentekenbewijs niet aanpassen. Hooguit kan de voertuigtechnische afdeling het voertuig beoordelen, of het geschikt is voor vermelding van een trekgewicht (de afdeling IKS; Individueel Keuren Speciaal).

Overwegingen voor de combinatie trekauto - aanhanger

Bekijk eerst eens onderstaand plaatje met bijbehorende tekst. Het laat zien wat belangrijke zaken zijn bij het samenstellen van een combinatie trekauto-caravan. Houd rekening met het feit dat een gemiddelde personenauto niet (primair) ontworpen is om te trekken. De caravan achter uw trekauto wordt bij een calamiteit een onbestuurbare bewegende massa, die u, maar ook anderen, veel schade kan doen. Overigens is elke bewegende massa een potentiële 'bom', waarvan de impact groter is naarmate de snelheid hoger is. "In de beperking toont zich de meester."

Thank's

JOHN MARSH

.........................................

 

ccnp dumps

En toch kan ik getuigen dat

En toch kan ik getuigen dat ik in de afgelopen dertig jaar tienduizenden kilometers in den vreemde heb gereden met zo'n potetiële bom achter mijn auto aan en dat we het geluk hebben gehad dit zonder enige schade te doorstaan. Het kan ook zijn dat ik geen onverstandige dingen heb gedaan.