Motorblokken Herald 1200

Hallo,
Ik ben de motor van mijn Amphicar (een Herald 1200) aan het reviseren en heb een aantal vragen.
Weet iemand of er Heralds zijn geleverd met oliekoeler, met aansluiting onder het oliefilter?
Ik heb twee motorblokken van een 1200. 1 met aansluiting (die van de Amphicar) en 1 zonder oliekoeler aansluiting.
Bij de motor die ik aan het revisern ben zit de oliepijlstok direkt in het motorblok.
Bij het ander motorblok zit er een pijpje in het blok waarin de pijlsok steekt.
De pijlstokken zijn even lang, dus dat wil zeggen dat bij het ene blok meer olie in het carter zit als bij de andere. 
Weet iemand de reden hiervan? Ik ben tevens op zoek naar een kort spruitstuk.
Groeten,
Alex 
 

Motorblok Herald 1200

Alex,

Er zijn Herald 1200 motorblokken met en zonder pijpje, dat heeft op zich niets te maken met de Amphicar. Ik heb zelf ook een paar van die 1200 blokken, de een met en de ander zonder pijpje. Mijn peilstokken zijn wel verschillend, ik heb ze even opgemeten. Bij de motor zonder pijpje is de afstand op de peilstok tussen de stootrand en het max-streepje 125 mm en met pijpje is dat 135 mm.
Ik denk dus dat een Amphicar (Herald) motor niet meer olie in het carter heeft dan wanneer het blok in een Herald zit. Peilstokken kunnen in de loop der jaren gemakkelijk gewisseld worden.

Heb je voor een kort spruitstuk al eens gebeld met Henk Mulder in Boksum? Tel. 058 - 254 18 06. Henk heeft een grote vooraad met gebruikte Herald onderdelen.

Verder zou ik je Amphicar graag eens willen bekijken, misschien is het een idee om over de restauratie een artikel te schrijven in ons clubblad de Triumph Tribune. Ik ben redacteur daarvan. Mail me via redactie@triumph.nl

Groeten,

Nico Poortvliet (Kortgene, Zeeland)