soort benzine in TR6 USA 1968

Ik heb mijn TR6 net en vandaag de tank redelijk leeg gereden. Wat doe je erin? het is een vroege TR6 (1968) met amerikaanse specificatie (caburateurs). Het is een HE blok zonder loodvrije kop, dus loodvervanger zowieso, maar kan je 95 tanken? In het werkplaatshandboek kom ik er niet helemaal uit: "octaangetal 99 voor hoge druk motor en 91 voor lagedruk motor." Bedoelen ze met hoge druk alleen de PI versie of ook de eerste caburatie versies (latere hebben nog lagere compressie?

hoor graag van jullie want het rijden was erg fijn vandaag dus dat proeft naar meer ;-)

Ik zou niet afgaan op wat het

Ik zou niet afgaan op wat het 'boek' zegt. Het is inderdaad een kwestie van wat de compressieverhouding in déze motor is. Stel je voor da een vorige eigenaar tot twee maal toe de koppakking eruit geblazenheeft en elke keer is de kop gevlakt en misschien het blok ook nog. De compressie ligt dan een stuk boven de fabrieksopgave.
Komt je compressie aande 11:1 of nog hoger, dan moet je zeker 98 gebruiken.
Je kunt trouwens uitproberen hoe critisch de situatie is, door het ontstekingsmoment op te zoeken waarbij de motor begint te pingelen.
Registreer daarvoor nauwkeurig hoe de stand van de ontstekingstoren ten opzichte van het voetstuk is. Rijd de motor warm tot bedrijfstemperatuur. Maak de twee bouten van de klemring zover los dat je met de hand eromheen de toren tegen de klok in kunt verdraaien, waardoor de ontsteking vroeger wordt. Door telkens een proefritje te maken waarbij je flink optrekt, kan je horen of de motor begint te pingelen.
Zonodig telkens een stukje verder de ontsteking vervroegen, tot je de 'pingel' hoort.
Zo krijg je een idee of de motor met '98 al dicht tegen de grens van het pingelen aanzit.
Daarmee kan je je ook een idee vormen of je met deze afstelling met 98 benzine de bergen in kunt.
Zit het critieke punt vér weg, dan kan je de proef nog eens overdoen met '95 benzine erin.
Blijkt de grens dan nog ver weg, dan heeeft de motor waarschijnlijk een heel lage compressieverhouding.