ontsteking

Beste forumlezers,
 
Voor mijn spitfire mkIII ben ik opzoek naar een nieuwe ontsteking. Er zijn veel systemen in omloop, welke kan ik het beste inbouwen? Heeft iemand een idee?

Dank.


hallo nico

Toen ik de carburateur gereviseerd heb heb ik ook het deksel gevlakt want die was inderdaad krom.

Maar dat is alweer 4jaar geleden ik maak het morgen toch los dus kan ik gelijk kijken of de boutjes nog wel goed vast zitten want daar had ik nog niet aan gedacht en kan ze eventueel vervangen door boutjes en moertjes. want het euvel is weer van de laaste tijd eigelijk naar dat ik hem uit de boks gehaald heb.

bedankt gr clemens

======================
220-701 brain dump

123

Hallo, een 123 is de beste. Voor de spitfire zijn ze niet omgebouwd maar een complete vervangingsunit.

Een 123 start op het bovenste dode punt en gaat als de motor draait naar 10 graden. Van daaruit kun je uit 16 vervroegingskarakterestieken kiezen. Een 123 meet het vacuum en vervroegd dan electronisch.

Op het bovenste punt of net na start een auto het beste. Om van starttoerental naar stationair toerental in eens 10 graden te vervroegen lukt niet met een mechanische verdeler.

Een groot nadeel van inbouwkitjes is de versleten verdeler. Je vervangt wel de contacpunten door een betrouwbaar optisch oog, maar het versleten vervroegingsmechanisme blijft versleten en de timing is dan nog steeds niet wat triumph bedoelde. Een ontsteking moet gemiddeld 30 graden vervroegen bij 3000-3500 toeren en dat is tevens de maximum vervroeging. Heel vaak wordt braaf bij stationair de onsteking goed gezet maar door slijtage klopt de vervroeging dan niet bij 2000 en 3000 toeren. Het toerengebied waarin je rijd. Zou je een versleten ontsteking afstellen bij 3500 toeren op 30 graden, heb je kans dat het bij stationair niet klopt en dat ie dan slecht start of stationair loopt.

Een inbouwkitje heeft pas zin als een mechanische verdeler de juiste gewichtjes en veertjes heeft en de vervroeging ook daadwerkelijk klopt.

Jeroen Rothman

123 Ignition problemen

Omdat mijn Vitesse rommelig liep en ik de ontsteking verdacht heb ik mijn ontstekingshuis laten ombouwen naar een 123-ontsteking. Van de buitenkant zie je niets (je krijgt een ruilhuis) en ook de binnenkant ziet er prima uit. Het inbouwen en afstellen lukt ook allemaal wel en het resultaat is een betere stationairloop en ook een beter koppelverloop. Het ging echter mis toen de motor tijdens de Triumph toertocht naar de Prescott Speed Hill Climb (fantastisch evenenement) op de terugweg opeens stilviel. Na enkele seconden sloeg hij weer aan. Dit begon zich steeds vaker voor te doen en vooral op ongemakkelijke momenten. Gelukkig ben ik thuisgekomen. Op Internet kwam ik een paar verhalen tegen over verbrande printplaten dus ik heb mijn unit teruggestuurd en wacht nu op de gerepareerde unit. Wordt vervolgd.

onsteking

Sinds een aantal weken dan uiteindelijk toch die ac delco met een printplaatje erin. Ofwel de 123 ignition. De buitenkant ziet er dus hetzelfde uit als het origineel. Probleem zou zijn dat je niet je mechanische toerenteller kan behouden. Gelukkig hebben ze daar dus wat op gevonden. Gelijk nieuwe bobine en nieuwe kabels. Ik ben er zeer tevreden over, moter loopt rustiger, soepeler en rijdt fantastisch.. 

origineel

Houd je aan het origineel. Daar zal je het meeste plezier van hebben. Gewoon met puntjes condensator en meestal 6 of 9 volts bobine en een weerstandsdraadof -blokje.

gr.,
Aad

Heb je echt een reden om je

Heb je echt een reden om je ontsekingsmechanisme aan te passen? Of wil je gewoon eens iets anders proberen?
De 'reden' waarom er electronische ontstekingsmechanismen op de markt kwamen is in Amerika ontstaan, doordat de wetgever de eis stelde aan autofabrikanten dat ze hun auto's minder onderhoudsgevoelig moesten maken. Bleek dat de 'ontsteking' nummer één stond als hinderpaal in deze.
Immers, de contactpuntjes 'slijten' onder het gebruik door het overspringen van een vonkje elke keer dat ze 'gelicht' worden. Bovendien, het hamertje wat over de nokken van de verdeleras loopt slijt ook heel langzaam weg. Dus, elke 5000 km ontsteking afstellen!
Bij onze auto's komt daar bij, dat door ouderdom de lagering van de rotoras in het ontstekerhuis wat uitgesleten raakt. Onder druk van de onderbreker veer die met de hamer over de verdelernokken loopt wijkt de as dus van de onderbreker af. Punt twee is, dat de plaat waar de onderbrekerpunten op vastzitten ligt los op de bodemplaat daaronder, die met schroefjes in het verdelerhuis vastzit. Met behulp van de vacuumdoos opzij aan het huis wordt de bovenste plaat verdraaid ten opzichte van de bodemplaat bij oplopend toerental door toenemend vacuum vóór de vlinderklep. Dat is de vacuumvervroeging.
Welnu de bovenste plaat heeft een groot gat in het midden en ligt daarmee om een kraag op de bodemplaat. Tussen deze beide ontstaat op den duur ook ruimte.
Deze twee factoren leiden ertoe, dat het mogelijkis dat je de puntjes keurig op de voorgeschreven afstand afstelt, terwijl onder het rijden blijkt dat de ontsteking onregelmatig is en zelfs af en toe uitblijft: de puntjes gaan niet elke keer open en zeker niet elke keer evenver open.
Het kost natuurlijk moeite om de speling die de as in het huis heeft gekregen en de speling op de bevestiging van de bovenste plaat op de bodemplaat op te heffen.
De gemakkelijker weg is een electronisch systeem te monteren.
De electronische waarneming van de ontstekingsmomenten verdraagt een veel grotere 'fout' in de aflezing dan mechanische contactpunten kunnen hebben. Toch kun je je afvragen of je wel tevreden bent met de wetenschap dat het mechanische deel van de ontstekingsinstallatie maar gammel is.

ontsteking mk3

Je moet er rekening mee houden dat bij de spitfire mk3 de toerenteller mechanisch wordt aangedreven via de ontsteking. Op de ontsteking zit dus een houder waar je de kabel op schroeft. Bij latere Spitfires wordt de toerenteller electronisch aangedreven. De Heralds hebben geen toerenteller, dus daar zit ook geen houder op. Je bent dus enigszins beperkt in de keuzes.

 Vitesse, dank voor je

 Vitesse, dank voor je reactie.
Ik las op de site van 123ignition.nl dat www.britishssportscars.nl een mogelijkheid hadden om om je mechanische toerenteller te behouden. Details hoop ik spoedig te krijgen. Is 123 ignition wel de beste keus of zijn er andere fabrikanten die even goed of beter zijn?

Dank weer

ontsteking mk3

Volgens mij zijn die 123 ignitions wel goed. Een vriend heeft er een in zijn alfa 2600 gezet en een andere in een jaguar xj6. Volgens mij is 123 wel wat duurder. Er zijn ook leveranciers waarbij je het oude ontstekinghuis handhaaft. Dat kan voordeel zijn en het wellicht eenvoudiger maken je huidige toerenteller te handhaven. En ze zijn wat goedkoper. Maar wellicht levert 123 ook wel aansluiting voor mechanische toerenteller.

Succes ermee, laat even weten wat je gekozen hebt svp.

Lumenition heeft een

Lumenition heeft een inbouwsetje en heb ik goede ervaring mee in mijn 1500. Je verwijderd de puntjes en monteert de lumenition op de ankerplaat. Oude puntjes in de gereedschapkoffer voor pech onderweg (je weet maar nooit).

Jaza

Ontsteking

In m'n TR3A heb ik een elektronische ontsteking gemonteerd van Pertronix, echt een geweldige verbetering met behoud van de originele verdelerkap. Het is zo klein dat het er allemaal mooi in past en voor het oog alles authentiek blijft.

Maar volgens zeggen is het pas echt optimaal wanneer het gehele oude ontstekingssysteem/huis vervangt door een 123 ontstekingssysteem, dan pas heb je geen enkele last meer van spelingen e/o verloop alles wordt immers elektronisch geregeld incluis de mechanishe vervroeging.

Op filmbeelden zie met de originele ontsteking een enorm verloop met het stijgen van het toerntal, met Pertronix is dit beduidend minder, echt verwaarloosbaar is het verloop bij 123 ! Je stelt hem in op standje zes (TR3,3A,4) en gaan. 't Schijnt een enorm verschil te zijn met name in trekkracht en zeer regelmatig lopen. Echter één maar, de meningen zijn nogal verdeeld over het juist functioneren van de toerenteller i.c.m. 123. Daarover later meer, ik ga hem uitproberen 1e/2e week van april.

Voor een demonstratie kijk op: http://www.britishsportscars.nl/123%20ontsteking.htm

Sidescreen